STATUT
BCS For Life – Fundacja na rzecz ekologii i zrównoważonego rozwoju
– tekst jednolity z dnia 19 lutego 2015 r. –
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Fundacja pod nazwą BCS For Life – Fundacja na rzecz ekologii i zrównoważonego rozwoju zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez: Jakuba Tomaszewskiego zwanego dalej fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Hannę Szymanowską w kancelarii notarialnej w Sopocie ul. Bohaterów Monte Cassino 19/1 w dniu 28 listopada 2014r. za Rep. A nr 1673/2014, działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
2. Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.
§ 2
Fundacja ma osobowość prawną.
§ 3
1. Siedzibą fundacji jest miasto Warszawa.
2. Fundacja może tworzyć oddziały zarówno na terenie Rzeczpospolitej Polskiej jak i poza jej granicami, zgodnie z właściwymi przepisami prawa.
§ 4
1. Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
2. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 5
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji.
§ 6
Celem Fundacji jest:
1) podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju,
2) promocja produkcji i spożycia zdrowej żywności,
3) wspieranie działań i inicjatyw ekologicznych w oparciu o odnawialne źródła energii i ochronę środowiska.
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele przez:
1) Czynną ochronę walorów przyrodniczych i kulturowych.
2) Tworzenie i wdrażanie strategii, programów, planów, projektów w dziedzinie ochrony środowiska, odnawialnych źródeł energii, szeroko rozumianej innowacji, przedsiębiorczości społecznej, zdrowej żywności i zdrowego stylu życia.
3) Prowadzenie badań, ekspertyz, prognoz w zakresie ochrony przyrody i środowiska oraz zrównoważonego rozwoju.
4) Prowadzenie działalności wydawniczej, informacyjno-promocyjnej, szkoleniowo-edukacyjnej i doradczej w zakresie zgodnym z celami Fundacji.
5) Współpracę i organizowanie młodzieży i wolontariatu w zakresie projektów edukacyjnych i społecznych służących integracji regionalnej także integracji europejskiej.
6) Gromadzenie, przetwarzanie i udostępnianie informacji związanych ze stanem środowiska, rozwojem zrównoważonym i procesem integracji europejskiej osobom fizycznym i podmiotom prawnym.
7) Współpracę z organizacjami pozarządowymi, administracją samorządową i rządową, przedsiębiorstwami ( w szczególności MŚP ), instytucjami naukowymi i gospodarczymi działającymi w dziedzinie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w kraju i na arenie międzynarodowej.
8) Wykupy, dzierżawę lub stosowanie innych form opieki w stosunku do obszarów przyrodniczo cennych.
9) Wspieranie finansowe i rzeczowe placówek i instytucji, których zadaniem jest działalności, o której mowa – w zakresie celu Fundacji.
10) Zakup sprzętu, urządzeń i materiałów, służących do realizacji celu Fundacji i przekazywanie lub udostępnianie ich w szczególności placówkom i instytucjom związanym z realizacją celów Fundacji.
11) Podejmowanie działań mających na celu zapobieganie szerzeniu się i ograniczanie zjawisk zanieczyszczania środowiska i innych patologii w tym zakresie.
12) Przyznawanie stypendiów i nagród dla osób biorących udział w realizacji celów Fundacji oraz organizowanie i finansowanie nieodpłatnych konferencji i seminariów w zakresie tych celów.
13) Skupianie wokół idei Fundacji środowisk w kraju i za granicą, w tym w szczególności dzieci, młodzieży, przedstawicieli środowisk twórczych, intelektualnych i naukowych oraz grup zagrożonych wykluczeniem społecznym.
14) Wspieranie finansowe, rzeczowe, organizacyjne i intelektualne przedsięwzięć promujących gospodarowanie żywnością, odpadami, ochroną wód, gospodarki wodnej i kreowanie postaw prospołecznych w tym zakresie.
15) Organizacja programów w zakresie aktywnej edukacji ekologicznej, przedsiębiorczości społecznej oraz realizacja kampanii informacyjno – edukacyjnych zorganizowanych kompleksowo, uwzględniających zespół powiązanych ze sobą działań, angażujących szereg odbiorców, wykorzystując różnorodne narzędzia edukacyjne i nośniki informacyjne, mające na celu wykreowanie pożądanych postaw i zachowań u relatywnie największej liczby osób.
16) Organizacja i realizacja szkoleń, warsztatów, eventów, konkursów, przedsięwzięć upowszechniających wiedzę ekologiczną. Organizacja i realizacja seminariów, kongresów i konferencji o zasięgu krajowym i międzynarodowym oraz działalność wydawnicza.
17) Wdrażanie przedsięwzięć z zakresu edukacji poza formalnej, służące podniesieniu kwalifikacji, wymianie informacji poprzez imprezy edukacyjne bądź cykle takich wydarzeń; publikacje drukowane i elektroniczne.
18) Realizacja filmów, cyklicznych programów telewizyjnych i radiowych poprzez promocję zagadnień związanych z ochroną środowiska, wydawanie wkładek edukacyjnych, publikacja cyklów artykułów, wydawanie czasopism o treści związanej w szczególności z odnawialnymi źródłami energii, innowacjami, przedsiębiorczością społeczną, zdrową żywnością, zdrowym stylem życia.
19) Rozwój bazy służącej edukacji ekologicznej – budowa, rozbudowa, remont, adaptacja, wyposażenie i doposażenie infrastruktury służącej edukacji ekologicznej oraz realizacja programów edukacyjnych w ośrodkach edukacji ekologicznej.
20) Działania na rzecz propagowania i wspierania odnawialnych źródeł energii oraz prowadzenie i wspieranie inicjatyw związanych z ograniczeniem gazów cieplarnianych i zmian klimatycznych.
21) działania z zakresu likwidacji skutków klęsk żywiołowych poprzez wyjazdy dzieci i młodzieży z obszarów, na których wystąpiły klęski żywiołowe – w szczególności wyjazdy uwzględniające zajęcia związane z edukacją ekologiczną dla dzieci poszkodowanych.
22) Organizacja ekologicznych, zrównoważonych wydarzeń przyjaznych środowisku efektywnie łączących ekologię, kulturę i aspekty społeczne w Polsce i za granicą.
23) Prowadzenie działań związanych z propagowaniem ekologicznych środków transportu w tym pojazdów hybrydowych, elektrycznych i szybowców.
24) Działania związane z wykrywaniem i redukcją hałasu i wibracji.
Prowadzenie i wspieranie inicjatyw w zakresie przeciwdziałania wyrzucaniu nadającej się do spożycia żywności.
25) Współpraca z bankami żywności.
26) Popieranie i promocja sztuki, wspieranie młodych talentów oraz ożywienie życia kulturalnego społeczeństwa według zasad zrównoważonego rozwoju. Organizacja koncertów muzyki klasycznej i popularnej, wernisaże malarskie, szkolenia, kursy mistrzowskie dla uczniów,studentów i absolwentów Szkół i Akademii Muzycznych , konkursy, warsztaty i wykłady.
§ 8
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
Majątek i dochody Fundacji.
§ 9
Majątek Fundacji stanowią:
1) fundusz założycielski w kwocie 1.000,00 zł. (słownie: jeden tysiąc złotych) wniesiony przez fundatora,
2) środki rzeczowe i środki pieniężne pochodzące z dobrowolnych darowizn, spadków, zapisów lub wpłat oraz subwencje od osób prawnych i fizycznych wnoszonych na rachunek Fundacji zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem,
3) odsetki od wkładów na rachunkach bankowych,
4) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych, w szczególności uzyskiwanych pod nazwą BCS For Life – Fundacja na rzecz ekologii i zrównoważonego rozwoju,
5) dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego,
6) dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,
7) aukcji internetowych,
8) inne wpływy.
§ 10
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
1) darowizn, spadków, zapisów,
2) dotacji i subwencji oraz grantów,
3) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
4) dochodów z majątku Fundacji.
§ 11
1. Dochody z działalności gospodarczej Fundacja przeznaczy na realizacje jej celów statutowych.
2. Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
3. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
4. W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
Władze Fundacji.
§ 12
1. Władzami fundacji są:
a) Rada Fundacji,
b) Zarząd Fundacji.
2. Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
Rada Fundacji.
§ 13
1. Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
2. Rada Fundacji składa się z dwóch do pięciu członków.
3. Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji. Fundatorzy nie mogą być w ten sposób pozbawieni członkostwa w Radzie Fundacji.
5. Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
6. Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
7. W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
8. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
§ 14
1. Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
2. Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora, zgłoszony na piśmie.
3. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§ 15
Do zadań Rady należy w szczególności:
1. Powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu.
2. Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia.
3. Ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium.
4. Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
5. Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.
6. Nadzór nad działalnością Fundacji.
7. Podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.
§ 16
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
1. żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
2. dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Zarząd Fundacji.
§ 17
1. Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż trzech osób powoływanych przez Radę Fundacji na trzyletnią kadencję.
2. Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
3. Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu.
4. Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§ 18
1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
a) uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
b) uchwalanie regulaminów,
c) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
d) ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
e) podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów,
f) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
g) występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną Fundacją oraz likwidacja Fundacji.
3. Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu.
4. O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
5. Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
6. Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji Roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
Sposób Reprezentacji
§ 19
1. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 2, w przypadku Zarządu jednoosobowego składa Prezes Fundacji lub osoby upoważnione przez niego w granicach swego umocowania, w przypadku Zarządu wieloosobowego dwóch członków zarządu łącznie lub osoby upoważnione przez Zarząd w granicach swego umocowania.
2. W sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz w sprawach nie związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 5.000 (pięć tysięcy) złotych – oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać Prezes Fundacji po wyrażeniu zgody na zaciągnięcie takiego zobowiązania przez Radę Fundacji.
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI
§ 20
Fundacja może prowadzić w kraju i zagranica, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami działalność gospodarczą, w zakresie zgodnym z następującymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalność (PKD):
1) PKD 86.60.Z Działalność wspomagająca edukację
2) PKD 18 Poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji
3) PKD 46 Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi
4) PKD 47 Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi
5) PKD 55 Zakwaterowanie
6) PKD 56 Działalność usługowa związana z wyżywieniem
7) PKD 58 Działalność wydawnicza
8) PKD 59 Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych
9) PKD 73 Reklama, badanie rynku i opinii publicznej
10) PKD 90 Działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką
§ 21
Z majątku i dochodów Fundacji Zarząd przeznacza środki na prowadzenie działalności gospodarczej, w miarę potrzeby – z tym jednak, że na rachunku bieżącym Fundacji winna każdorazowo pozostawać kwota w wysokości co najmniej połowy Funduszu Założycielskiego.
§ 22
Fundacja może występować jako udziałowiec lub akcjonariusz spółek prawa handlowego powołanych lub działających w celu uzyskania środków pieniężnych na realizacje celów statutowych Fundacji.
§ 23
Działalność gospodarcza Fundacji może być prowadzona w formie organizacyjnie wyodrębnionej – przez zakłady i inne jednostki organizacyjne, zwane dalej „zakładami”.
§ 24
Zakres działania zakładu oraz zakres uprawnień i obowiązków kierowników zakładów, określa regulamin organizacyjny zakładu, uchwalony przez Zarząd Fundacji.
§ 25
Kierownik zakładu jednoosobowego kieruje zakładem, ponosząc za wyniki pracy zakładu odpowiedzialność przed Zarządem Fundacji.
§ 26
Zarząd ustala rozmiary zatrudnienia oraz wielkość środków przypadających na wynagrodzenia pracowników poszczególnych zakładów.
§ 27
Fundacja prowadzi gospodarkę finansowa i ewidencje księgową zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej.
Zmiana Statutu
§ 28
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
Połączenie z inną fundacją.
§ 29
1. Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
2. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 30
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
Likwidacja Fundacji.
§ 31
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
§ 32
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
§ 33
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.